Stralen, voor en met de klant

“Gom. Laat uw organisatie stralen”, dat is vanaf nu onze slagzin

Patricia Ghering

En ook ons doel: onze klanten, en de klanten van onze klanten, laten stralen. Want waarom maken we eigenlijk schoon, vroegen we ons af. Waarom willen we dat het ergens schoon is? Het antwoord op die vraag is bij elk van onze klanten anders. Sommigen willen dat er snel, efficiënt en zonder poespas wordt schoongemaakt. Dat is prima, daar zorgen we voor. Voor anderen is een hygiënische schoonmaak essentieel voor het bedrijfsproces – in ziekenhuizen en voedingsbedrijven bijvoorbeeld. Nog anderen vragen oog voor elk klein detail, omdat dat van belang is voor de beleving van de klanten of de gebruikers. Zo draagt de schoonmaak bij high end boetieks rechtstreeks bij tot het bedrijfsresultaat, en vragen vijfsterrenhotels schoonmaakpersoneel dat in ultiem hostmanship en hospitality is getraind. Vaak verwachten die klanten tegelijk de inzet van de laatste nieuwe technologie, om de beleving van de gasten steeds verder te verbeteren.

Het gaat erom dat de klant van ons precies krijgt wat hij nodig heeft om zijn eigen klanten of medewerkers blij te maken.

Dat de noden van onze klanten zo uiteenlopend zijn, beseffen wij bij Gom maar al te goed. Het gaat erom dat de klant van ons precies krijgt wat hij nodig heeft om zijn eigen klanten of medewerkers blij te maken. Want daar wordt onze klant zelf blij van. En als onze klant straalt, dan stralen ook onze medewerkers. Zo maken we de cirkel rond: pas als onze medewerkers stralen, kunnen ook onze klanten stralen. 

Dat betekent ook dat onze medewerkers niet langer onzichtbaar zijn. Want mensen die stralen, die zie je van ver. Schoonmaak is heel lang beschouwd als een dissatisfier: pas zichtbaar als het niet of niet goed gebeurt. Daar willen we van af. Onze medewerkers spelen de hoofdrol in de dienstverlening die we bieden. Zij mogen en moeten gezien worden, want zij dragen bij tot een schone, prettige en aangename werkomgeving waar iedereen beter en blijer van wordt. Zij slagen erin om zich in te zetten voor de specifieke eisen en wensen van elke klant.

Bij Gom zetten we daarom onze medewerkers op een voetstuk, alle 3500. Zij zijn ons grootste kapitaal. Daarin willen we investeren, en dus zetten we bij de opleiding nieuwe technologieën in, zoals een online opleidingstool en virtual reality brillen, waarmee medewerkers virtueel in de wereld van de klant kunnen binnenstappen. Ook onze opleidingsprogramma’s, waaronder een programma rond hostmanship, helpen hen om die switch in het hoofd voor elke klant te kunnen maken. 

Op de klantenfora die we vorig jaar hebben georganiseerd, hebben we erg goed geluisterd naar wat onze klanten willen. En dat willen we blijven doen. Van de medewerker op de vloer, tot de managers en directieleden in het hoofdkantoor. We verdiepen ons in de bedrijfscultuur van opdrachtgevers, we maken hun missie en bevlogenheid tot de onze, en denken vanuit de behoeften van hun medewerkers, gasten, bezoekers, patiënten of studenten. En met klanten die dat willen, gaan we nog verder, tot een comakership waarin we samen innoveren.

Mijn droom? Bij elke klant blije medewerkers hebben die trots zijn voor Gom te werken, die gezien en gehoord worden en die op precies de juiste manier zorgen voor een stralend schone omgeving voor de klant. Zodat de klant op zijn beurt kan stralen.


Patricia Ghering
CEO ad interim van Facilicom Group Belgium